Betonbest Sp. z o.o.

Od dróg tymczasowych po place składowe – słów kilka o płytach drogowych

Prefabrykowane płyty drogowe żelbetowe są szeroko wykorzystywane w realizacji projektów infrastrukturalnych w budownictwie komunikacyjnym dzięki swojej uniwersalności, wytrzymałości i łatwości montażu. Stosuje się je przede wszystkim w budowie nawierzchni dróg montażowych, dojazdowych, przejazdów, a także na parkingach, placach składowych oraz w miejscach przeznaczonych dla intensywnego ruchu pojazdów. Ich konstrukcja została zaprojektowana z myślą o dużych obciążeniach, co pozwala na bezpieczne poruszanie się nie tylko samochodów osobowych, ale także ciężarówek i maszyn budowlanych. W artykule omówione zostaną kwestie związane z kosztami płyt drogowych, zarówno nowych, jak i używanych, a także techniczne aspekty związane z ich układaniem i budową dróg. Przedstawiono również praktyczne porady dotyczące technik montażu, przygotowania podłoża, wyboru odpowiedniego betonu oraz parametrów technicznych płyt.

płyty drogowe

Technologia produkcji i zastosowanie płyt żelbetowych

Proces produkcji płyt żelbetowych odbywa się kilkoma możliwymi metodami. Dość popularna jest metoda formowania i wibrowania. Wykorzystując tę metodę produkcja odbywa się w pozycji poziomej, w specjalnych stalowych formach gwarantujących odpowiednią geometrię gotowych elementów, w tym prostopadłość i równoległość boków. Układa się je na stołach wibracyjnych, gdzie stosuje się wibracje o odpowiednio dobranym czasie i częstotliwości. Dzięki temu struktura betonu zostaje skutecznie uszczelniona, a jednocześnie zapobiega się segregacji jego składników, co wpływa na równomierną wytrzymałość całego prefabrykatu. Rozformowanie prefabrykatów następuje po uzyskaniu wytrzymałości minimalnej, najczęściej na drugi dzień od zaformowania, co minimalizuje ryzyko powstawania uszkodzeń i zarysowań.

Technologia produkcji płyt żelbetowych opiera się na zastosowaniu betonu zbrojonego stalą, co zapewnia trwałość oraz odporność na zmienne warunki atmosferyczne i mechaniczne uszkodzenia. Dzięki prefabrykacji proces ich instalacji na miejscu budowy jest stosunkowo szybki i modułowy, co przekłada się na minimalizację czasu prac.

Praktyczne zastosowanie płyt drogowych jest szczególnie korzystne w sytuacjach, gdzie wymagana jest szybkość i mobilność infrastruktury, takich jak tymczasowe drogi budowlane czy place manewrowe. Po zakończeniu prac konstrukcje te można zdemontować i wykorzystać ponownie w innym miejscu.

O czym należy pamiętać podczas transportu i składowania ?

Płyty drogowe produkowane przez firmę Betonbest wyposażone są w uchwyty usytuowane w narożach prefabrykatów. W celu załadunku i rozładunku płyt na środki transportu należy stosować zawiesia czterohakowe wykorzystując właśnie te uchwyty transportowo-montażowe. Płyty drogowe powinny być składowane w pozycji poziomej, na wyrównanym podłożu i układane luzem w stosie, równo do czoła, na drewnianych przekładkach. Maksymalna ilość płyt tych samych wymiarów w stosie nie może przekroczyć 1,8 m. Wyroby mogą być przechowywane na wolnym powietrzu.

Transport poza zakład produkcyjny może odbywać się po osiągnięciu min. 70% wytrzymałości końcowej betonu. Prefabrykaty należy ułożyć na samochodzie na płask długością do kierunku jazdy, na drewnianych przekładkach i zabezpieczyć w taki sposób, by nie dopuścić do ich przemieszczania i uszkodzenia. Maksymalna ilość płyt w stosie w czasie transportu nie może przekroczyć 4 szt.

Na czym układać płyty drogowe? – wytyczne montażu

Układanie płyt drogowych zbrojonych może odbywać się dopiero po osiągnięciu wytrzymałości normowej, po min. 28 dniach od daty produkcji. Montaż powinien odbywać się według następujących wskazówek: 

  • Jak przygotować podłoże pod płyty drogowe? czyli korytowanie

Na trasie planowanej drogi konieczne jest przygotowanie odpowiedniego podłoża, co wymaga wykonania wykopu w gruncie rodzimym. Ważne jest usunięcie niestabilnej, łatwo chłonącej wodę warstwy wierzchniej (humusu) wraz z wszelkimi zanieczyszczeniami, takimi jak korzenie, kamienie czy inne przeszkody. Po oczyszczeniu teren należy starannie wyrównać, aby uzyskać powierzchnię zgodną z założoną niweletą dla zapewnienia trwałości przyszłej drogi.

  • Czy można układać płyty na glebie? Ile podsypki pod płyty drogowe? czyli rzecz o podsypce piaskowej

W kolejnym etapie prac należy przygotować podłoże wzmacniające, ułatwiające równe ułożenie płyt. Jeśli teren obejmuje grunty przepuszczalne, takie jak żwir, piaski średnio i gruboziarniste, nie ma konieczności stosowania podsypki piaskowej. W przypadku gruntów nieprzepuszczalnych i wysadzinowych należy wykonać podsypkę piaskową 0/2 o grubości 10-20 cm zagęszczonej przy użyciu wibratora powierzchniowego do wskaźnika W=0,95 Proctora. Dodatkowo grunt powinien zostać odpowiednio ukształtowany, aby nadać powierzchni spadek podłużny i poprzeczny. Takie rozwiązanie umożliwia efektywne odprowadzenie wody deszczowej.

  • Jak układać płyty drogowe?

W miejscach, gdzie przewidziano wprowadzenie płyt drogowych należy zwrócić uwagę, by nie było nierówności przyczyniających się do pękania elementów. Poszczególne elementy układa się obok siebie poruszając się po ułożonej już nawierzchni stosując dylatację między płytami o szerokości 10 mm zapobiegającą uszkodzeniom płyt na krawędziach. Po zakończeniu układania szczeliny dylatacyjne należy wypełnić drobnym kruszywem o frakcji 0/2. Taki materiał nie tylko stabilizuje płyty, ale również chroni ich krawędzie, zwiększając trwałość nawierzchni.

  • Demontaż płyt drogowych

Podczas demontażu nawierzchni z płyt drogowych, szczególnie w przypadku konieczności ich ponownego wykorzystania, zaleca się korzystanie z odpowiedniego sprzętu, który zminimalizuje ryzyko uszkodzenia elementów. Najlepszym rozwiązaniem są żurawie wyposażone w 4-hakowe zawiesia, które zapewniają równomierne rozłożenie obciążenia na wszystkie punkty mocowania płyty. Tego typu zawiesia nie tylko ułatwiają precyzyjne podnoszenie i przenoszenie płyt, ale również zwiększają bezpieczeństwo pracy, chroniąc płyty przed pęknięciami i uszkodzeniami krawędzi.

Ile waży płyta betonowa drogowa?

Waga płyty betonowej drogowej zależy przede wszystkim od jej wymiarów i grubości. Standardowe płyty są dostępne w różnych rozmiarach, co pozwala dostosować je do konkretnych potrzeb budowlanych.

  • Ile waży płyta drogowa 300x100x15?

Płyta drogowa o wymiarach 3000x1000x150 mm waży około 1058 kg.

  • Ile waży jedna płyta drogowa?

Jak wspomnieliśmy waga jednej płyty drogowej różni się w zależności od jej parametrów. W przypadku płyt produkowanych przez naszą firmę Betonbest Sp. z o.o. masa dostępnych płyt wygląda następująco:

Płyta 300x100x18 cm – 1269 kg,

Płyta 300x100x20 cm – 1410 kg,

Płyta 300x150x15 cm – 1586 kg,

Płyta 300x150x18 cm – 1904 kg,

Płyta 300x150x20 cm – 2115 kg.

Ile kosztują płyty drogowe?

Koszt nowych płyt drogowych zależy od ich wymiarów i grubości. Najczęściej stosowane w budownictwie płyty o standardowych wymiarach 300 cm x 100 cm i grubości 15 cm ważą około 3,5 tony. Lżejsze warianty płyt, np. o mniejszych wymiarach lub grubości, będą odpowiednio mniej masywne. Na rok 2024 jest to koszt rzędu 450 -750 zł netto za sztukę. Ceny mogą też się różnić w zależności od dostawcy i ilości zamówienia. Warto także uwzględnić koszty transportu i ewentualnej instalacji.

  • Ile kosztuje używana płyta drogowa?

Ceny używanych płyt drogowych są niższe, zwykle wahają się od 50% do 70% wartości nowych płyt, w zależności od ich stanu technicznego i wieku.

  • Ile kosztuje ułożenie płyty drogowej?

Koszt układania płyt drogowych zależy od stopnia trudności prac i lokalnych stawek. Średnio cena za ułożenie wynosi od 40 zł do 80 zł za metr kwadratowy, wliczając przygotowanie podłoża i montaż.

  • Ile kosztuje droga z płyt betonowych?

Całkowity koszt drogi z płyt betonowych obejmuje zakup płyt, przygotowanie podłoża oraz ich ułożenie. Przyjmując średnią cenę nowych płyt (np. 300x100x15 cm) w wysokości 450 zł za sztukę oraz koszty robocizny, koszt metra kwadratowego drogi wynosi od 500 zł do 700 zł, w zależności od warunków terenowych i rodzaju gruntu. Dla drogi używającej płyt używanych, całkowity koszt może być niższy o 30-40%.

[1] „Płyty drogowe SPB-2002.Katalog 10.1 – Płyty drogowe pełne” Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowe „UNIDOM” Sp. z o.o., 40-186 Katowice, 2003 rok.